Druk programma

10 januari 2020 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Woensdagavond  kon Tjisse neit slapen, hij was heel druk en beweeglijk, dus was pas heel laat voordat hij sliep. Ze hadden verteld van de woensdag dip; we denken dat met alles wat hij deze week heeft ervaren even moeite had om te verwerken.

Donderdag  was alweer dag 4 van de therapie. ‘S ochtends hebben we een workshop over dolfijnen gevolgd, was erg interessant. Prachtige dieren zijn het. Herre en Tjisse bleven bij beppe in het huis, zo hoeft niet iedereen overal mee naartoe.

Weer terug in het huis bleek een vuilniszak te zijn aangegeten door een zwerfhond. De botjes van de spare ribs en overgebleven patat van gisteren smaakten vast goed 🙈 containers worden hier geleegd wanneer ze er zin in hebben lijkt het wel. En wanneer de container auto’s  vol zijn heb je pech komen ze de week erop weer. Gelukkig is gisterochtend eentje geleegd; de ander stond ook bij de weg maar die hebben ze vol laten staan 🙈 misschien Max 1 container per huis per week? We laten hem maar bij de weg staan, wie weet komen ze vandaag nog een x.

Rond 12 uur zijn we weer vertrokken naar CDTC. Eerst even tanken; je betaalt hier vooraf. En heb je teveel betaald dan er in de tank past dan krijg je weer geld terug. Ehm ja, snap jij het nog?

Tjisse had er weer zin in, liep vrolijk met Stephanie en Marie mee naar binnen. Anna-Lynn werd opgehaald door Laura en Karlijn, ze had er ook zin in!

Een van de dolfijntrainers kwam bij  ons om te vragen of we vanmiddag ook de familie swim wilden doen. Er was een gezin uitgevallen ivm ziekte. Yeah tuurlijk, we hadden zwemspullen mee dus dat kwam helemaal goed 🎉

Na een half uurtje kwam Tjisse weer naar buiten en gingen we weer naar het dok. Ze gingen al snel het water in en hij was heel ontspannen. Leek soms ook wel wat afwezig, kan ook komen doordat hij moe was van de korte nacht. hij genoot wel, en liet Kanoa heel dicht bij komen en hij kreeg wel 10 kusjes van Tjisse.
In het water stimuleren ze Tjisse keuzes te maken over wat hij met Kanoa wil gaan doen. Dit doen ze door hem uit 2 kaarten te laten kiezen met daarop een foto met de oefening. Bijvoorbeeld dansen, spetteren of met de bal gooien. Deze keuzes gaan steeds beter. Ook het ja/nee antwoorden oefenen ze.

Anna-Lynn kwam ook even kijken, maar ging al snel weer naar Laura. Ze is het enige kind in de middag en al die aandacht vindt ze fantastisch natuurlijk ✌️

Tijdens de nabespreking heeft Stephanie met behulp van de materialen laten zien hoe ze werken tijdens de therapie binnen. hierdoor ook wat ideeën meegekregen voor thuis. Ze heeft voor vrijdag een afspraak voor ons gemaakt met een psycholoog; om bepaald gedrag van Tjisse tijdens frustratie momenten te bespreken. Super fijn dat alle kinderen in het hele team worden besproken en je kunt consulten bij alle aanwezige therapeuten ook zelf aanvragen.

anna-Lynn kwam inmiddels ook weer terug en had het erg leuk gehad. We hadden om 15 uur een workshop ingepland over brusjes; dit werd gegeven door Laura van het broer en zus programma. Hoe is het om een broer of zus te zijn van een ‘speciaal’ kind en hoe ga je daar als ouders mee om, wat doe je wel/wat liever niet. Heel interessant en hebben weer wat tips/trucs ervan mee genomen. Ze werken daar met verschillende methodieken; Anna-Lynn maakt nu een werkboekje zo trots als een Pauw, dit gaat vooral over zichzelf en niet over haar broer.

Aansluitend hadden we de dolphin swim 🙌 Anna-Lynn en Herre hadden er ook zin in! Eerst wat uitleg over wat de bedoeling was en daarna omkleden en flippers aan. We gingen zwemmen met Kanoa en Sami. Anna-Lynn ging gelijk met de therapeut het water in, ze genoot enorm! Daarna Herre, die onderging het allemaal maar wat vond hij het spannend, dat was met name aan z’n blik te zien 🤭 ook wij mochten met Ze zwemmen, superleuke ervaring! Wat een krachtige beesten zijn het toch, heel bijzonder. Ook zijn er leuke foto’s gemaakt door een fotograaf. Aan het eind van de therapie krijg je alle foto’s die afgelopen 2 weken zijn gemaakt.

Vandaag alweer de laatste therapie dag van deze week. Daarna twee dagen weekend, we hebben al verschillende leuke dingen gepland, maar voor Tjisse vooral even bijkomen. Heel fijn dat je met zoveel mensen bent, dan kun je je wat opdelen en hoeft niet iedereen overal mee naartoe.

Ik heb weer een paar foto’s en twee filmpjes toegevoegd. Bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen :-)

Tot snel!

1. Martha:
    10 januari 2020
    Wat een ervaringen weer deze dag.🐬
  2. Jacob:
    10 januari 2020
    Leuk om op afstand mee te krijgen wat jullie allemaal doen! Fijn weekend! 🍹
  3. Grietsje:
    10 januari 2020
    Alweer een goed verslag van jullie dag met als verrassing de onverwachte familieswim
  4. Maaike Jellesma:
    Leuk om weer te lezen.
    Dat koppie van Herre!
    Fijn weekend
  5. Eeke:
    11 januari 2020
    Wat een ervaringen allemaal en super leuk/interessant om je/jullie verhalen te lezen. Wat moet dit allemaal mooi zijn om zo toch nog weer handvaten te krijgen voor de hele familie! Ik lees al een tijdje de verhalen mee. We spraken laatst in de schoenen winkel met elkaar en onze jongens (tweeling) zijn ook "anders" alleen wij zitten nog midden in alle onderzoeken. Fijn om te lezen dat het zo'n mooie ervaring is voor jullie allemaal. Heel veel plezier daar!
  6. Berendina:
    11 januari 2020
    Wat mooi om te lezen! Enerverende week! Nu lekker weekend en genieten van al t moois en rust!
  7. Carline:
    12 januari 2020
    Wauw! En wat schattig die kusjes✨😃
  8. Karin:
    12 januari 2020
    Wat mooi om zo een beetje mee te krijgen wat er daar allemaal gebeurd.
  9. Douwe:
    Machtig! Kijk nu al uit naar het volgende verhaaltje.... #dolfijneweken
  10. Margriet:
    13 januari 2020
    Wat mooi om te lezen. Bijzonder!